Forårs-SFO

Velkommen i Forårs-SFO  på Carl Nielsen-skolen.

Hvad er Forårs-SFO?

Forårs-SFO er en heldags-Skole-Fritids-Ordning (SFO), for børn til de kommende 0. klasser fra august 2023.  I Faaborg-Midtfyn Kommune begynder Forårs-SFO lige efter påske, tirsdag d. 2. april. I Carl Nielsen-skolens forårs-SFO giver vi børnene mulighed for en glidende overgang mellem dagtilbud til deres nye liv i skolen. Under trygge forhold vil børnene lære Carl Nielsen-skolen at kende, og allerede i marts vil børnene sammen med børnehaven komme på besøg fire gange på skolen. Tidspunktet er fra kl. 10-12. Børnene kan se, hvordan der ser ud på skolen både ude og inde. Indholdet vil variere, men typisk indeholde sang og musik, lege og kreative aktiviteter. Derudover vil vi inviter børnene og jer til forskellige arrangementer, inden forårs-SFO-en begynder.

Målet med Forårs-SFO-en

I forårs-SFO-en bliver børnene fortrolige med skolens rammer, strukturer og dagligdag. Jeres barn begynder sammen med alle sine kommende klassekammerater og kan stille og roligt opbygge venskaber, udvikle relationer og vænne sig til at være en del af en gruppe jævnaldrende gruppe børn. Vi lærer jeres barn at kende, før vi danner klasser. Børnene mødes med børnehaveklasselederne og ser 0. klasses lokaler, før de begynder efter sommerferien.

Skoleparathed

• Vi forventer ikke, at alle børn kan hele, eller at alle børn kan det samme, når de begynder i forårs-SFO-en.
  • Børnene skal gerne være selvhjulpne i forhold til toiletbesøg og med at kunne tage overtøj af og på.
  • Vi arbejder også med, at børnene kan modtage fælles beskeder i klassen.
  • At de selv kan gå i gang med den aktivitet, som de voksne lægger op til for eksempel at tegne.
  • At barnet kan række fingeren op, når det vil sige noget.
  • At barnet har interesse i at arbejde med sproglig opmærksomhed for eksempel at rime, fortælle om en oplevelse, skrive sit eget navn eller lege-skrive.
  • At barnet kan indgå i et fællesskab, vente på tur og indgå i lege og følge reglerne i en leg.
  • At barnet kan holde på en blyant og klippe med en saks.

I forårs-SFO-en vil vi:

• Have et åbent og ærligt samarbejde med jer forældre. Kom til os, hvis der er noget undrer jer eller, der er noget vi bør vide om jeres barn.
  • Vise respekt og forståelse for det enkelte barn og dets familie.
  • Skabe så trygge, stimulerende og lærerige miljøer som muligt.
  • Give dit barn ros, anerkendelse og opmærksomhed.
  • Være der, når dit barn har brug for det.

Være med til at skabe helhed i dit barns liv.

Give dit barn oplevelser, som passer til alder og udvikling.

Dagligdagen

Morgen SFO-en åbner kl. 6.15, for de børn, som har brug for pasning. SFO-en har åbnet indtil kl. 16.30 mandag til torsdag og til kl. 16.00 om fredagen. Der er fælles SFO-tid fra kl. 15.30. Vi har samling hver dag kl. 9.00 med frugt. Der forventer vi, at børnene er mødt ind, så vi kan få en fælles start på dagen.

Dagligdagen:

Kl. 6.15-7.30Åbent i morgen-SFO med andre SFO-børn
Kl. 7.30-9.00Vi er i forårs-SFO-en.
Kl. 9.00-10.00Samling med frugt
Kl. 10.00-10.30Frikvarter
Kl. 10.30-11.20Aktiviteter
Kl. 11.20-12.20Madpakker
Kl. 12.20-13.00Udeleg
Kl. 13.00-15.30Aktiviteter og eftermiddagsmad
Kl. 15.30-16.30(Mandag-torsdag) kl. 16.00 (Fredag)Fælles SFO-tid

Indhold

Vi har børnene i mindre læringsmiljøer, vi arbejder med rim og remser, tal og figurer, vi har idræt og bevægelse, vi låner bøger, og vi øver i at blive et skolebarn. Vi anvender materialet Legeøen, hvor de vil møde rotten Rollo og katten Kit. Derudover arbejder vi med Fri for Mobberi, som er med til at styrke børnenes evne til at løse konflikter og giver redskaber til at styrke de sociale spilleregler i børnefællesskabet. Dette er naturligvis kombineret med mange pauser og udendørslege i den friske luft.

En heldags-SFO-plads for forårs-SFO koster 2099 kr. pr. måned.

Aula og ugebrev

Kommunikation med forårs-SFO-personalet foregår over Aula.  Her kan I holde jer opdateret samt skrive til personalet og ledelsen. Hver fredag sender vi et ugebrev ud med informationer om, hvad vi har på programmet i forårs-SFO-en. I er også velkomne til finder yderligere oplysninger om skolen på hjemmesiden: https://carlnielsenskolen.aula.dk/ Følg os også på Facebook.

Sygdom og andet fravær

Ved sygdom eller andet fravær, bedes I give besked over Aula. Hvis jeres barn bliver hentet af andre end jer forældre, skal personalet orienteres. Vi sender ikke børn med andre hjem, uden I har aftalt det med os. Det skal ske gennem Aula – komme og gå.

Medicin

Hvis jeres børn gør brug af medicin, kontakt venligst personalet i forårs-SFO, så vi er orienteret og ved, hvordan vi eventuelt skal hjælp

Dit barn skal medbringe:

• Skiftetøj med navn i
  • Gummistøvler og regntøj
  • Frugt, madpakke, eftermiddagsmad og drikkedunk – en lille køletaske er en god ting
  • En lille turtaske
  • Evt. hjemmesko